Thursday, April 24, 2008

Membela Salman Rushdie (?) - Antara Idea Perbahasan dan Obsesi Politik

Entah kenapa aku terheret dalam debat isu Salman Rushdie dengan Pure Hadharist. Asal mula hanya pembelaan aku terhadap PAS dari 'tuduhan zalim' seorang penulis muda. Tetapi ada tukang komen yang rajin bertandang ke blog penulis muda mahu campur urusan ini dengan posting blognya dipamerkan di blog aku (satu publisiti desperate, padahal boleh saja dipamerkan linknya, dan itu tanda obses keterlaluan untuk aku).

Dan aku seperti selalunya, tidak menyembunyikan diri malah membenarkan segala komen untuk membantu aku menstrukturkan semula bahagian fikiran aku yang salah, terlanjur malah tidak ada kebenaran walau sedikit pun. InsyaAllah, dalam seluruh proses berfikir, aku mahu hati-hati dan dasar terbuka ini untuk aku membantu.

Telah ramai yang jadi korban dalam isu Salman terutama mereka yang menerbitkan atau menterjemahkan bukunya. Entah kenapa, umat Islam mahu berbangga dengan itu.

Demi Allah s.w.t., tidak ada sekelumit pun rasa kasih aku dan redha aku pada Salman dari perbuatannya menghina Rasul s.a.w., tetapi itu tidaklah sampai aku mengatakan nyawanya halal dan tidaklah pula ia menghalang aku membaca tulisannya, jauh sekali memaksa aku mempercayai dan meyakininya. Perbuatannya tidak lebih sama dengan pandangan seorang Ayatollah yang dibela 'bermatian' oleh blogger ini dan juga penulis muda itu. Mereka barangkali lupa Ayatollah yang menjatuhkan hukum mati itulah yang berpendapat "Jibril tersalah memberi wahyu!". Aku tak mahu bersikap ghuluw (melampau batas) dalam membela nilai keadilan dan memenangkan Islam.

Isunya dari perspektif aku bukan Salman, isunya nyawa. Untuk isu menghina Nabi s.a.w. ia cukup jelas, malah gereja di Barat juga sebahagiannya mempertikaikan penghinaan terhadap agama, mana-mana agama sekalipun. Dan soal membaca karya Salman, melihat karyanya yang lain sebagai karya sastera harus terpisah dengan soal meyakini karyanya benar. Ia sama dengan pandangan penulis muda bahawa Abdullah bin Saba' tidak pernah muncul dalam sejarah! Ia boleh dibaca, tetapi tidak mesti diyakini.

Dan aku dituduh mahu lari dari isu. Diminta aku jawab sedangkan jawapan tidak ada pada aku. Dalam proses pengadilan, selalunya yang menuduh harus mengemukakan bukti pasti, bukan teori konspirasi dari kata yang keluar dari mulut (maaf aku tak dengar sendiri) atau kerana berita seorang tokoh keluar dalam akhbar yang tidak diingini. Hampir lucu bila dia sungguh-sungguh mahu mencari Salman Rushdie dan membunuhnya. Kenapa dia tidak menawarkan diri mencari Khomenei bila malaikat disalahkan memberi wahyu kepada Rasulullah s.a.w.?

Pandangan aku bahawa proses pembicaraan dijawabnya dengan selekeh, bahawa Rasulullah s.a.w. mengarahkan perobohan masjid tanpa bicara. Aduh, qias jenis apa ini? Jenis politik dan psikologi mungkin. Eloklah dia tahu bahawa bukan aku mahu membela Salman Rushdie dalam kes ini (seperti mana dengan bangganya dia menjadikan tajuk posting blognya), tetapi lebih kepada membela Islam dari sikap berlebihan umatnya. Dan insyaAllah aku sedia menerima teguran yang sama dari seluruh pembaca jika ada terlanjur dalam penulisan dan pandangan aku.

Ketahuilah teman, bahawa pandangan aku tidak lebih dan kurang sama dengan pandangan pakar teologi Al-Azhar dan Ketua Majlis Fatwanya saat polemik itu berlaku (maksud aku setuju,bukan mengangkat darjat aku setaraf!). Malah ia turut didokong oleh Majlis Perundangan Islam di Mekah dan juga sepupu Khomenei selaku Ketua Komuniti Shiah di Eropah! Dan untuk makluman, wujud juga pandangan sekitar polemik tersebut bahawa naql al-kufr laysa kufr.

Kempen untuk membunuh Salman Rushdie masih diteruskan oleh Iran hingga kini walaupun pernah pada satu peringkat, Muhammad Khatami mahu melupuskan fatwa tersebut.

Demi Allah s.w.t., ini bukanlah penentangan terhadap Iran malah sesiapa saja. Aku boleh betul dan boleh salah, dalam dunia perbezaan pendapat ini, insyaAllah aku akan sentiasa belajar membaiki diri.

Untuk mereka yang gemar teori konspirasi, ia bukan salah, tetapi eloklah berhati-hati untuk mengangkat ia sebagai kebenaran bagi massa. Belajarlah bagaimana Prof. John Nash menghadapi delusi tentang teori konspirasi ini. Hati-hati tidak salah, berani tidak salah...ada cara dan tempatnya untuk kedua-duanya.

Antara idea perbahasan dan obsesi politik, harapnya kalian jelas.

* Janganlah hendaknya mereka yang mahu bersetuju dengan aku tidak membeli buku penulis muda itu kerana ini. Belajarlah menyaring perkara, banyakkan doa dan tingkatkan usaha. Jangan lupa doa dan usaha juga untuk kebangkitan umat ini. Kalau doa tu sebutlah nama aku ya! hehe..doalah yang baik-baik, jangan pulak nak main santau, tak baik tu...

47 comments:

  1. Salam,

    Saudara menyatakan:

    Mereka barangkali lupa Ayatollah yang menjatuhkan hukum mati itulah yang berpendapat "Jibril tersalah memberi wahyu!".

    Boleh saudara menyatakan sumber rujukan yang membuktikan kenyataan di atas telah dikeluarkan oleh Ayatollah berkenaan? Dakwaan ini adalah terlalu serius. Jika benar, perlulah kita sama-sama selidiki.

    Salawat

    ReplyDelete
  2. saya juga ingin tanya soalan yang sama dengan qisti zahra'.

    hmmm, di mana sumbernya khomeini pemuka syiah itu berkata demikian?

    ReplyDelete
  3. Salam

    Saudara/i qisti zahra dan marija tak usah tunggu , dia memang tidak akan dapat sumber dakwaannya itu yang mengatakan Imam Khomeini berkata demikian.

    Hairan bila Salman penghina nabi dipuji, Imam Khomeini pembela nabi di keji..

    sudilah baca posting terkini saya: Isu Salam Rushdie: Di antara Hukum Islam dan kecenderungan hati...

    ReplyDelete
  4. Saya baru pulang dari daerah sepi, insyaAllah saya akan jawab persoalan kalian.

    Alhamdulillah, rupanya Qisti Zahra' ni tahu juga berbahasa sopan..tentang Pure Hadharist dan tulisan2nya, saya serahkan kepada umum.

    Untuk permulaan, eloklah memahami apa yang saya maksudkan dengan "Jibril tersalah memberi wahyu"..mungkin wujud beberapa kekeliruan dlm memahami kenyataan itu; dan bezakan dengan faham Syiah Sabaiyah bahawa yang dimaksudkan dengan salah beri wahyu itu seharusnya kepada Saidina Ali k.w..

    ReplyDelete
  5. yang payah dalam diri manusia ego ialah memohon maaf...

    hanya segelintir saja yang berjiwa besar...

    ReplyDelete
  6. Bagi mereka yang membaca tulisan2 saya dgn satu ketetapan yang didahulukan, terpulang.

    Saya kekal berpegang pada pandangan Gandhi 'hate the sin, not the sinner'.

    Saya akan memohon maaf jika saya berniat menyerang peribadi sesiapa, baik penulis muda atau Khomeini dan lain-lain. Apatah lagi Khomeini telah melalui saat2 perjuangannya sendiri dan memberi harapan baru kepada umat dalam sebahagian nilai perjuangannya.

    Ada sebahagian dari kupasan Khomeini yang saya fikir keterlaluan. Khomeini telah menghalalkan beberapa perkara atas nama Islam yang untuk saya bertentangan dengan kehendak Islam,
    seolah-olah wahyu yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. bersifat salah. Tanyalah di mana hukum yang diambilnya tatkala gurunya Ayatollah Syariat Madari dibunuh oleh orang-orang Khomeini kerana kenyataannya yang menentang kaedah perlaksanaan Teori Wilayatul Faqih.
    Atas nama Islam dan ahlul bait, seruan jenis apakah tentang itu? Untuk saya itu satu penghinaan terhadap wahyu yang disampaikan melalui Jibril kepada Rasulullah s.a.w. oleh Allah s.w.t. yang tegas memelihara nyawa.

    Di dalam kitabnya Al Hukumah Al Islamiyyah di bawah tajuk “Wilayah Takwiniyyah” Khomeini berkata, “Sesungguhnya di antara aqidah aliran kita yang asasi dan terpenting ialah para Imam (Dua Belas) kita mempunyai darjat dan kedudukan yang tidak sampai kepadanya Malaikat Muqarrab dan Nabi lagi Rasul (Al Hukumah Al Islamiyyah, m.s. 52).

    Khomeini di dalam kitabnya “Tahrirul Wasilah” bahawa mut’ah boleh dilakukan dengan perempuan Yahudi, Nasrani, dan Majusi juga dengan pelacur-(Tahrirul Wasilah, jilid 2 hal.292).

    Jangan lupa bahawa Khomeini mengiktiraf kitab Tuhfatul Awam yang mengandungi doa supaya Allah melaknat Sayyidina Abu Bakr, Sayyidina Umar dan pengikut-pengikutnya. Bukankah ini satu penghinaan terhadap wahyu Allah s.w.t. yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. dan terkanung firman pemeliharaan Al-Quran.

    Logik mana para sahabat r.a. yang dinilai jahat oleh Khomeini berusaha dan jujur terhadap Al-Quran?

    Ya Allah, bukanlah kemahuan saya mengungkit keburukan roh yang telah dijemput menghadap Ilahi. Sama2lah kita berdoa untuk kebaikan umat sama ada yang masih hidup atau yang telah pergi. Saya berpesan kepada diri saya dulu dan terima kasih atas ingatan pengunjung terhadap kelemahan saya.

    Tidaklah saya berasa gembira melihat hak tidak berada di tempatnya. Dan untuk proses meletakkan hak pada tempatnya, saya kira proses itu juga punya hak untuk dilakukan sebaiknya.

    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  7. apakah anda membaca dari bahasa parsinya?

    macamana anda tahu bahawa terjemahan parsi serupa dengan terjemah melayu?

    ReplyDelete
  8. marija, marija...

    aku selalu jugak jumpa orang macam kau ni. orang yang kalau diberi hujah sekonkrit tiang KLCC pun kau akan pertikaikan jugak habis-habisan.

    mungkin ko patut baca balik komen yg kau sendiri tulis kat atas tu. pasal manusia ego.

    ReplyDelete
  9. Marija,

    Saya akui memang saya tidak membaca dari Bahasa Parsinya, tetapi itu tidak bermakna bahawa tulisan itu tidak wujud. Dalam erti kata lain, tulisan itu tidak bersandar kepada saya membacanya dalam bahasa Parsi atau tidak.

    Sehingga ke hari ini banyak kenyataan Khomeini yang bercanggah malah sebahagiannya saya anggap 'ngeri' untuk diterima sebagai ketetapan Islam (seolah-olah Jibril tersalah beri wahyu kepada Rasulullah s.a.w.).

    Saya mahu berlapang dada dengan perbezaan yang ada. Realiti zaman Revolusi Iran, sebagaimana banyak kejadian yang diingati sepanjang zaman di mana-mana belahan dunia turut sama mengendong kesan baik dan buruk, tergantung kepada penerimaan individu dari perspektif yang cukup luas.

    Baik sesiapa juga, yang hidup dan telah pergi, kita menghormati darjat insan pada mereka..dan kerana itu hakikat insan itu tidak sempurna harus diraikan dengan cara yang wajar..penghinaan Syiah terhadap para sahabat r.a. untuk saya adalah sikap melampau dan tidak mencerminkan peribadi Islam.

    Hate the sin, not the sinner..

    ReplyDelete
  10. betullah tindakan nabi isa a.s, yang tidak membenarkan ucapan, "Allah adalah Tuhanku."

    sebab yang memintanya menyebut itu adalah Iblis laknatulLah!

    ReplyDelete
  11. Oh ! No ! Sdra cuba putar belit tulisan saudara lagi... Saudara tulis bahawa ayatollah yang menjatuhkan hukum itu BERPENDAPAT...maknanya Imam Khomeinilah yg berpendapat Jibrail tersalah tulis wahyu. Dan sekembali dari daerah sepi saudara kata bahawa itu fahaman syiah sabaiah jadi saudara nak kata bahawa Imam Khomeini itu berfahaman syiah sabaiah. Lepas tu melalui tulisan terkini pula saudara yang berpendapat segala yang Imam Khomeini lakukan sebagai membawa maksud Jibrail tersalah turun wahyu....Hai....hancur pemikiran yang sebegini dangkal dan penuh hasad dengki....

    ReplyDelete
  12. Saya telah jelaskan dalam komen di atas :

    Jibril tersalah memberi wahyu dalam tanda kutip..dan saya telah tulis bezakan dengan salah memberi wahyu spt yang difaham Syiah Sabaiah (mereka faham bahawa sepatutnya Saidina Ali k.w. yang menerima wahyu).

    Terpulang bagaimana sdr mahu faham dari penjelasan saya. Kenyataan Khomeini dari kitabnya adalah cukup jelas dan ia menggambarkan seolah2 Jibril salah memberi wahyu dengan pengangkatan kedudukan imam2 yang dipercayai Syiah secara melampau.

    Tidak pernah saya katakan Khomeini menganut Syiah Sabaiah dan bodohlah saya mahu mendakwa begitu saat 1 dunia tahu Syiah Imamah yang mendominasi aliran Syiah.

    Seperti yang saya tegaskan, bahawa persetujuan boleh berlaku pada kadar yang patut, dan perbezaan juga begitu. Tidak perlu kita berlebihan mencerca apatah lagi mereka telah menghadap panggilan Ilahi.

    Apa sikap sdr terhadap kenyataan2 Khomeini? Dan jangan lanjutan cercaan terhadap sahabat r.a. selain Saidina Ali k.w. juga pernah muncul di blog penulis muda!

    Pun begitu, saya percaya bahawa engagement harus wujud. Saya kekal suka melihat santun dan kekuatan peribadi Ahmadinejad. Seingat saya, dalam realiti moden, hujah pembelaan terhadap Palestin adalah paling ampuh. Tetapi itu tidaklah menjadikan saya menafikan pendirian umat selainnya terhadap isu Palestin.

    Jika sdr inginkan kemenangan dari hujah, silakan saya beri 0-1000. Ambillah kemenangan hujah yang sdr mahukan. Ia tidak sedikit pun menukar pandangan saya bahawa kenyataan Khomeini juga ada yang melampau dan menafikan kesucian wahyu yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w.!

    ReplyDelete
  13. Salam,

    Saudara menyatakan pula tanpa pembuka dan penutup kata:

    Hampir lucu bila dia sungguh-sungguh mahu mencari Salman Rushdie dan membunuhnya. Kenapa dia tidak menawarkan diri mencari Khomenei bila malaikat disalahkan memberi wahyu kepada Rasulullah s.a.w.?

    Penerangan saudara tidak menunjukkan saudara "qualify"kan kenyataan saudara. Saudara boleh menafikan atau enggan bersetuju dengan mana-mana pihak. Tetapi tidaklah wajar saudara memangsakan pihak ketiga yang mungkin berbeza dengan persepsi saudara mengenainya. Cukuplah kita mempertikaikan pandangan orang yang kita sanggah saja, kecualilah kita benar-benar yakin dengan fakta mengenai pihak ketiga tersebut.

    Fikirkan saja bagaimana pembaca-pembaca yang tidak membaca ruangan komen tetapi sekadar membaca entri saudara?

    "Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan pemikiran, semuanya akan dipertanggungjawabkan."(Al-Isra' : Ayat 36)

    Mengenai penulisan-penulisan Khomeini yang saudara tidak persetujui, saya fikir eloklah kita terus mengkaji pemikiran beliau. Boleh saja kita membuat pandangan awal. Tetapi kita perlu memberi ruang kepada maklumat dan interpretasi yang masih belum kita jangkau. Itulah sebabnya bila saudara membuat dakwaan tersebut, ingin saja saya mencari rujukannya bagi menilai semula pandangan saya. Malangnya, maksud saudara berbeza dengan kenyataan saudara. Elok saja penjelasan saudara dimasukkan dalam entri supaya kita semua selamat dari ditanya di akhirat nanti.

    Saudara menyalahkan Khomeini atas pandangan beliau sehingga saudara menyatakan :

    Kenyataan Khomeini dari kitabnya adalah cukup jelas dan ia menggambarkan seolah2 Jibril salah memberi wahyu dengan pengangkatan kedudukan imam2 yang dipercayai Syiah secara melampau.

    Sila nyatakan sumber rujukan dan justifikasi saudara. Dalam kita memvonis seseorang, kita hendaklah mendapatkan kepastian, bukan seolah-olah. Kesimpulan sedemikian agak serius kerana boleh saja membatalkan syahadah Khomeini.

    Kalau kita boleh menghargai penulis yang dengan jelas menghina Nabi, kita eloklah terus kaji pemikiran Khomeini mengikut perspektif beliau. Lalu setelah itu kita, boleh menerima atau menolak atau menerima sebahagian dan menolak sebahagian. Macam Dr Stephen Covey katalah,"Seek to understand. Then to be understood." Atau macam Prof Adler selau sebut,"To disagree without understanding is impertinent. To agree without understanding is folly."

    Salawat

    ReplyDelete
  14. Ya, kerana ia kenyataan dari artikel yang sama dan ia harus dibaca dengan merujuk kerangka sebelumnya.

    Kadangkala saya hairan; rata-rata aktivis dakwah cenderung lekas mahu menjatuhkan hukum (hukum kafir, murtad dan sewaktu dengannya pulak tu!).

    Saya dalam mahu berbeza pandangan dan tidak bersetuju dengan Khomeini dan siapa pun, tidaklah pernah sampai begitu sekali. Tempelak saya pada ayat menggesa pure hadharist mencari Khomenei ialah kerana saya mempertikaikan kaedah beliau berhukum atas kepercayaan dia dan kedaulatan hukum dalam erti hidup bernegara.

    Saya tidaklah memangsakan pihak ketiga melainkan saya percaya bahawa fitnah terhadap Islam hingga dilihat mundur harus diselesaikan oleh orang Islam tanpa memangsakan pihak selainnya. Meskipun kita akui bahawa ada pihak2 yang zalim dan sebagainya, harus ada pemisahan yang jelas antara perlawanan fizikal dan pengalihan kepercayaan. Saya telah tegaskan dalam ruangan sisi tentang persoalan aqidah secara ringkas.

    Fikirkan saja pembaca tidak membaca ruangan komen? Fikirkan juga pembaca yang menerima bulat2 kenyataan Khomenei! Kenapa dalam bab menghentam orang lain kalian lancang menulis tapi bila dalam bab Khomenei boleh berlembut? Saya yang tidak setuju pun tidaklah selancang kalian melainkan terus menggesa daya saring yang tinggi. InsyaAllah gesaan saya ini saya dulukan pada diri saya.

    Memang saya gunakan perkataan seolah-olah kerana jika kalian membaca entri2 saya, saya mungkin orang yang terakhir suka menghukum orang lain sebagaimana semahunya kalian lancang bicara soal orang lain sampaikan sahabat r.a. ada yang dihina! Kalian tanpa rasa malu dan penuh tanggungjawab akan nasib umat yang ramai, setakat tak baca komen pun kalian bising, inikan pula yang terus bulat menelan penghinaan kalian terhadap sahabat r.a.? Apatah lagi legitimasinya dari Khomenei, pemimpin yang kalian kekal gambarkan agung!

    Saya memuji Salman? Dari perspektif mana yang saya tulis? Cukup2lah membuat dakwaan secara generalisasi. Kalau mahu terus begitu, cocoklah sdri 'lawan sembang dengan penulis muda dan Pure Hadharist'. Saya telah nyatakan bahawa menunjukkan kesilapan atau tidak setuju saya pada Khomenei tidak beerti tidak ada langsung yang boleh dipelajari darinya malah di dunia Barat dia juga jadi subjek kajian. Prejudis hampa kita harus dibetulkan.

    Entah kenapa, dalam sekian banyak tuduhan lancang kepada orang ramai, kalian lantang meminta penjelasan, tetapi tidak ada jawapan konkrit yang boleh saya baca untuk mempertahankan pendirian Khomenei dari tulisan2 kitabnya!

    Saya cabar kenyataan jelas di mana
    kenyataan Rasulullah s.a.w. tentang nama2 sahabat r.a. yang tidak direhainya sebagaimana dakwa kalian terdiri dari Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar (sekadar beberapa nama). Setahu saya, Saidina Ali k.w. sendiri memuji usaha yang ditinggalkan khalifah yang lebih awal darinya.

    Ada lebih banyak kenyataan2 tokoh2 syiah yang lebih bahaya..hanya saja saya percaya jika kita mencari kebenaran, kita harus punya keyakinan untuk menyaring.

    Saya kekal mengalukan teguran membina..kerana saya percaya di situ ada rasa kasih sesama umat. Dan insyaAllah saya cukup bersedia dibetulkan.

    Sekurang-kurangnya saya tahu, ada yang bermatian membela Khomenei tanpa menjelaskan kepada awam di bahagian mana mereka setuju dan di bahagian mana orang awam harus hati2 atau mereka tolak.

    ReplyDelete
  15. Salam,

    Orang yang sering melontarkan kemenangan dan kekalahan memang pada hakikatnya telah kalah dalam mempertahankan pendapatnya.

    Namun begitu, bagi saya, saya tidak tidak perlu untuk merasa menang jika pandangan saya tersasar daripada kebenaran hakiki.

    Saudara nampaknya begitu "selesa" dalam mengeluarkan kritikan terhadap Imam Khomeini dalam konteks apa yang saudara maksudkan dengan laknat..Itu suatu persepsi saudara terhadap Imam Khomeini namun apabila tubuh suci serta akhlak Rasulullah dihina sebegitu rupa maka pujian yang didapatkan dalam kadar yang melampau dari seorang Umat Muhammad (saudara) kepada Penghina Muhammad (Salman Rushdie) walau atas nama appresiasi karya sastera dari si Najis Salman itu.

    Seperkara lagi, saya amat meragui kefahaman saudara tentang Allah Pemilik Wahyu, Jibrail Perantaraan antara Pemilik Wahyu dan Pelaksana Wahyu dan Rasulullah Penerima dan Pelaksana Wahyu. Saudara, kalau pun nak dikatakan Imam Khomeini berbuat sesuatu yang menyalahi wahyu maka yang salahnya ialah Imam Khomeini, bukan Jibrail yang salah turunkan wahyu kerana ia adalah dari Allah yang jauh dari melakukan salah.

    Pemikiran sebegini selalunya berlaku dikalangan kita kerana apabila terjumpa sesuatu yang bukan dalam pandangan kita, maka kita mencari justifikasi untuk membenarkan pandangan kita. Kalau ada sahabat yang melakukan kesalahan, kita akan kata kalau begitu Rasulullah telah gagal dalam misinya sedangkan yang sebenarnya adalah sahabat yang gagal menerima dan mengamalkan misi Islam yang dibawa Rasulullah s.a.w.

    Saya ingin ingatkan lagi saudara mengatakan "mereka barangkali lupa Ayatollah yang menjatuhkan hukum mati itulah yang BERPENDAPAT " Jibrail tersalah memberi wahyu" Maksud berpendapat itu adalah mengeluarkan pandangan dan sudah tentu ada buktinya samada melalui rakaman percakapan sebab saya yakin saudara tidak mendengarnya dari Imam Khomeini sendiri atau dalam bentuk tulisan ! Nah ! dimana Imam Khomeini berpendapat...jangan putar belit menyamakan perbezaan fiqih serta lain-lain pandangan beliau dengan tuduhan terhadap beliau itu.

    Tidak salah kalau saudara mengakui sudah terlanjur menulis begitu...

    ReplyDelete
  16. Sdri boleh rujuk pada komen ke-6 tentang sumber yang boleh dirujuk.

    ReplyDelete
  17. Saya telah jelaskan konteks ucapan saya tetapi sdr yang mahu saya mengikut konteks interpretasi sdra. Maka, saya berlepas diri kerana tidak ada lagi penjelasan yang lebih sesuai untuk sdr. Mantiknya begini (betulkan jika salah).

    1: A adalah sempurna dan perlu dirujuk.
    2: B bercanggah dengan A tapi diguna pakai.

    Maka apa? B mengatasi kesempurnaan A? Jika A adalah Rasulullah s.a.w. dan B adalah Khomenei, bukankah ia menghina wahyu dan sabda Rasul s.a.w. yang mengatakan keutamaan Rasulullah s.a.w., Rasul2, Nabi2 dan sahabat r.a.? Seolah2 wahyu itu tak lengkap dan salah kerana B lebih baik?

    Saya telah tegaskan saya tidak pernah redha dengan Salman tentang penghinaannya meskipun watak Rasulullah s.a.w. itu menggunapakai nama lain. Dalam komen awal di artikel Kalah Menang Perjuangan, saya telah tulis tentang sumber terhasilnya bahagian yang tidak dipersetujui dalam Satanic Verses. Untuk saya penjelasan Salman itu penting.

    Saya kekal mahu katakan sumbangan Salman kepada literature harus diakui (dalam konteks Barat sekurang-kurangnya). Ia sama dgn sumbangan FT dalam literature meski ada pandangan2nya tentang sahabat r.a. dan sebagainya tidak saya persetujui.

    ReplyDelete
  18. Dalam memanjangkan apa yang sdr mungkin fikir sebagai Tumit Achilles dalam tulisan saya..kenapa mahu berdalih dan tidak menjawab sikap sdr dari kenyataan2 yang Khomenei pernah tulis?

    Kenapa ada sikap memilih2? Sdra menganggap saya Anwarist dan lancang menulis tanpa sdr tahu sumber2 yang saya guna untuk sampaikan teguran saya..ia tidak terhad kepada PKR, semasa saya bertanding di kampus, saya juga menggunakan saluran yang boleh menyampaikan teguran kepada banyak pemimpin UMNO.

    Apa yang kita cari dan tawarkan untuk proses menegakkan Islam mungkin tidak sama, tetapi saya mahu katakan bahawa sejahteralah kalian dengan niat yang suci dan pendekatan yang sederhana.

    Bodohlah saya jika dicop Anwarist dalam realiti Anwar mahu remain popular untuk jadi PM dengan membuat kenyataan2 kontroversi. Saya fikir konteks memainkan peranan yang cukup signifikan. Terlanjur sdri Qisti memetik Covey, eloklah juga perihal quick fix yang Covey tekankan juga diberi perhatian. Juga jangan lupa pandangan Adler "human beings live in the realm of meanings".

    Sedikit pengalaman dalam kuliah kaunseling (yang saya ambil untuk tambahan pengetahuan), seorang pelajar Iran bermatian mempertahankan nikah mut'ah dengan menjelaskan kepada kelas ia adalah hukum Islam seperti ajaran Syiah. Perincian yang diberi ialah boleh kahwin 4, nikah mut'ah sampai 40! Dan ia menggemparkan kelas yang penuh dengan kawan2 Chinese..sampai teralih perbincangan kelas kepada persoalan ajaran Islam.

    Ya Allah, selamatkanlah kami dari perbalahan panjang yang merugikan. Satukanlah hati kami dengan kesepakatan yang jelas dan kelapangan dalam berbeza pandangan.

    ReplyDelete
  19. Salam,

    Saya tidak gemar untuk berpolemik dalam masalah mazhab yang mana ia tidak lepas dari tafsir dan ijtihad masing-masing yang belum sampai derajat 100% betul. Namanya pun tafsir dan ijtihad. Masing-masing belum secara terang mendapat legitimasi dari Allah untuk kita kata kita betul dan syiah salah. Oleh kerana itu, dalam konteks politik dan maslahah umat, kita kena berlapang dada atas perbezaan pendapat itu. Demikianlah pendekatan Imam Khomeini dalam memacu kebangkitan Islam setelah menjatuhkan Shah boneka U.S. U.S adalah punca segala kebejatan dunia sekarang ini dan perselisihan sunni-syiah tidak ada manfaatnya. Sdra mengungkit perbezaan pendapat sunni-syiah untuk mengggambarkan "kengerian" sdra terhadap syiah. Saudara terlalu banyak tohmahan ditujukan ke atas syiah selepas revolusi. Apa maknanya? Sampai ke hari ini, tiada satu pun tuduhan ke atas syiah yang dapat dibuktikan sebagai contoh, syiah punyai Qur'an yang lain. Tolong buktikan dan nyatakan terbitan mana. Sebab itu kita tidak usah mengungkit perbezaan sunni-syiah yang memang punyai perbezaan kalau hendak dicari dan diungkit apatah lagi dalam mengambil sumber yang boleh dipertikaikan.

    Sdra, saya tak tahu dari mana saudara mendapat cerita Ayatollah Syariat Madari dibunuh! Beliau meninggal dunia kerana sakit tua dan di dalam syiah, belum ada seorang Ayatollah dijatuhkan hukuman bunuh yang ada adalah tahanan rumah dan masih boleh mengajar. Sila selidik dahulu sumber cerita itu kot-kot dari sumber U.S yang memperuntuk sekian jutaan dollar khusus untuk propaganda anti-Iran.

    Tolong bezakan perkataan kritik, tegur, laknat, meluruskan pandangan, menyelar dan sebagainya.

    Banyak sebenarnya hendak ditulis tapi sebagaimana yang saya katakan saya tidak gemar untuk berpolemik isu sunni-ssyiah ini, yang saya tumpukan ialah menyelami dan memantau unsur-unsur penyebaran propaganda US oleh org-org kita yang secara sedar atau tidak terperangkap dalam menjadi alat penyebaran propaganda US menghadapi kebangkitan Islam. Kalau tidak takkanlah bebrbillion dollar diluluskan oleh kongress Amerika untuk gerakan anti-Iran.

    Imam Khomeini dan Mahmoud Ahmadinejad tak main basa-basi dengan US ni...Syaitan Akhbar...

    ReplyDelete
  20. Siapa mahu membenci US, silakan. Bukan saja US, tapi banyak lagi. Seluruh pelusuk dunia ada orang Islam dan bukan Islam.

    Saya tidak membenci US tetapi memang sebahagian dasar luar terutamanya harus dilawan. Jangan lupa bahawa tentang dasar luar ini bukan saja orang Islam yang melawan, tetapi ramai juga selain Islam yang melawan. Saya lebih mengharapkan tindakan yang signifikan berbanding label. Nak panggil syaitan akbar, nak panggil orang agen Yahudi dan sbgnya bukan cara saya.

    Ya, saya pun bukanlah gemar mahu berbalah - sama ada dengan muslim atau bukan muslim. Sebab itu saya reserve perkara hukum sebagai sikap peribadi terhadap isu. Saya tidak mengajak kalian membenci Khomeini, penulis muda atau siapa saja tetapi saya mengajak kepada daya saring yang cukup tinggi untuk umat melacak satu kebangkitan yang segar, bukan hanya gah kepada laungan2 tak kira sama ada berbentuk takbir, reformasi, hidup melayu dan sebagainya.

    Saya cuma bertanya sikap sdr dr kenyataan-kenyataan Khomeini ini. Bukan dgn jawapan kena kaji Khomeini lagi..jika sdr telah kaji, silakan..betulkan..sekurang2nya saya boleh belajar dan saya sedia belajar. Tak perlu mengalih perhatian kepada perselisihan Syiah-Sunni, umum telah maklum dan mmg sebolehnya kita tak mahu menghabiskan masa untuk berbalah sesama sendiri tetapi itu tidak bermakna daya saring kita harus dibuang. Di mana seruan kalian untuk menggunakan akal membuat rujuk silang?

    Sekali lagi mahu saya tegaskan, bahawa saya sangat menghargai kepelbagaian. Persoalan aqidah adalah persoalan keyakinan. Saya percaya kepentingan dakwah. Tidak harus timbul kebencian melampau kepada sesiapa sahaja, kerana keinginan Rasulullah s.a.w. adalah untuk melihat seluruh umatnya mengecap kemanisan iman, dapat redha Allah s.w.t. dan masuk syurga. Saya yakin bahawa peperangan yang berlaku dalam sejarah awal Islam terutama di zaman adanya Rasulullah s.a.w. tidak lebih dari mempertahankan hak yang diceroboh. Islam sentiasa mendahulukan hujah untuk kemenangan. Keyakinan bukan paksaan.

    Hate the sin, not the sinner..

    ReplyDelete
  21. abang noor amin,

    baiklah. saya tunjukkan abang satu perkara (dulu). abang sebenarnya telah silap dengan merujuk bahawa khomeini apabila ia dikatakan membenarkan mutaah dgn pelacur. apa yang dimaksudkan oleh khomeini dalam teks tersebut adalah hanya dibenarkan bermutaah dengan mereka yang telah berzina.

    itu makna asalnya. sama ada secara teks atau konteks. sebab itu, adalah elok kita membaca teks asal buku tersebut, atau cari terjemahan yang paling tepat. jika abang mencari terjemahan dari laman2 yang anti kepada syiah, ia hanya menjarakkan abang pada makna asalnya.

    sebab, masakan sama teks antara musuh...

    dan tidak mudah untuk para syiah itu bermutaah. yang dipercayai oleh khomeini, hanya mereka yang tidak layak untuk kahwin kekal saya boleh bermutaah. yang menyalahgunakan mutaah, mereka harus dihukum! sebab itu kebanyakan mullah2 tidak mengamalkan mutaah. khomeini hanya berkahwin satu sampai akhir...

    jika abang bersungguh2 menerima teguran itu, selidikilah apa yang saya katakan... jangan terima bulat2...

    ReplyDelete
  22. Sdra Pewaris Reformasi. Dalam konteks diskusi ini, US yang saya maksudkan memanglah dasar luar dan segala ketidakadilan tindakan dan propaganda pemerintah bukan orang atau rakyatnya yang baik. Syaitan Besar yang dimaksudkan mestilah perlakuan syaitan yang mereka buat ke atas dunia tidak kira terhadap Islam atau bukan Islam. Janganlah amalkan daya saring yang ketat sehingga kita berlaku tidak adil kepada perkara-perkara yang sebenarnya tidak perlu daya saring pun sebab dah jelas. Dengan segala informasi yang ada dan bukti jelas perlakuan US, sdra masih lagi "keberatan" membuat penilaian terhadap US..Uuuuh! kenapa ni?

    Sdra yang menimbulkan elemen polemik sunni-syiah apabila menyatakan Imam Khomeini berpendapat jibrail salah turun wahyu...isu jibrail inikan digunakan anti-syiah kepada syiah jadi sdra sebenarnya tidak dapat menyembunyikan kebencian terhadap syiah walaupun cuba berlagak terbuka dan liberal kalau tak masakan membawa hujah-hujah basi yang telah dijawab berkaitan Imam Khomeini itu.

    Apa cerita yg saudara kata Ayat. Shariat Madari dibunuh tu?

    ReplyDelete
  23. Saya petik tulisan marija..

    "..yang dipercayai oleh khomeini, hanya mereka yang tidak layak untuk kahwin kekal saya boleh bermutaah".

    Pokok persoalan, adakah sdri/a menerima nikah mut'ah? di mana sumber hukumnya? bagaimana dgn contoh real yang saya bawa dari kejadian di bilik kuliah saya? siapa mahu btanggungjawab utk itu? siapa mahu menampung kesan kenyataan itu?

    Saya boleh saja bersikap terbuka dan memohon maaf jika terjemahan yang saya rujuk bersifat salah. tetapi ia masih tidak menghilangkan tujuan asal, pendirian yang jelas tentang ini diperlukan, kerana ia adalah kenyataan bersifat keyakinan, meski tidak ditunjuk dlm amalan. dan saya juga tahu bahawa ia cukup ketat utk diamalkan. dari pemahaman rakan iran yang berfahaman syiah, nikah memang 4, tetapi mut'ah boleh sampai 40! mcm mana tu? sumber mana dipetik jika bukan seperti didakwanya sbg ajaran syiah (dan dia akui tidak mudah dilaksanakan).

    Saya membenci syiah? saya fikir sdr silap. jika dgn US dan lain2 saya masih mencari intan dlm timbunan kaca, mustahil saya mahu katakan cara saya berbeza dgn syiah. jika ada yg menafsir saya membenci penulis muda, buang duit sajalah saya memiliki koleksi tulisannya.

    Saya cuma kecewa dgn sebahagian tuduhan syiah kepada sahabat r.a. dan pendapat2 yang untuk saya keterlaluan. walaupun begitu saya tidak pernah menutup pintu untuk mendengar, membaca dan menilai semula pendirian saya. sama spt dr asri mufti negeri saya, memang ada perkara yang dibawa aliran salafi menimbulkan 'ribut' di kalangan umat terutama orang tua2 malah ibu saya pernah mengadu ada ustaz yang lancang cepat menjatuhkan hukum. pun begitu saya tetap mahu katakan daya saring penting dan berlapang dada dalam meneliti ilmu Allah s.w.t. yang Maha Luas ini.

    Tentang US dan umumnya dunia Barat, biarlah saya katakan bahawa perkembangan Islam di sana harus diteliti sebaiknya. kenapa dalam dunia penuh 'buku sesat', penuh amalan yang umumnya kita kata 'tidak islamik' dan sbgnya Islam masih berkembang melampaui di dunia yang kita asyik dgn keturunan Islamnya. pokoknya saya tidak mahu berfikir seperti sdr yang cenderung membuat generalisasi. tanyalah mana2 pensyarah kita keluaran US, bagaimana proses menghadam ilmu di sana adalah cukup berkesan sebelum menjadi pensyarah (saya maksudkan culture of knowledge seekers).

    Tentang Ayatollah Syariat Madari, saya merujuk sumber yang merujuk kepada tulisan dari Dr.Musa Al Musavi-At Tsauratuu Al Baaisah hal.51. Bukan saja itu, umum telah tahu cukup ramai Ayatollah lain telah dibunuh, dipenjara dan sebagainya hanya kerana berbeza pendapat dengan Khomeini.

    Jika saya mahu dikatakan berhasad terhadap Syiah, eloklah sdr tanya kenapa Syiah berhasad dengki terhadap sebilangan para sahabat r.a.

    Jujurnya saya tidak mahu bercakap banyak tentang Syiah (yang merujuk kepada Khomeini) lebih2 lagi Khomeini telah meninggal dunia dan dia akan dihisab sebagaimana kita juga akan dihisab. Tapi apakan daya, sekian banyak faham pendokong Syiah hari ini cukup kuat bersandar kepada sebahagian faham yang saya kira meragukan, tanpa menafikan bahawa saya punya rakan2 Syiah yang cukup baik, bijak dan boleh dicontohi.

    ReplyDelete
  24. saya bukan postmodernis.

    tapi bagi saya tidak ragu bahawa mutaah adalah pilihan untuk menyelesaikan masalah sosial dalam masyarakat. hari ini, agama, mutaah, pelacur, sudah tidak lebih tinggi dari nilai2!

    mungkinkah zina jadi melambak hari ini adalah kerana tiadanya pilihan terhadap gelojak emosi anak2 muda? mengapa tidak ramai yang memikirkan ruang dan kemungkinan itu? segalanya mahu diseranahkan pada tradisi-tafsiran dan hukum-tafsiran.

    sumbernya? apakah abang pasti yang abang sudah menyelidik ketetapan mutaah dari sumber2 utama syiah? ataukah abang hanya memetik kritikan terhadap syiah dari musuh2 syiah? intelektualkah begitu?

    maaflah, sebelum ini saya kasihan pada abang. tapi kini saya rasa saya sudah lebih dari itu. saya rasa saya sudah makin sangat2 bodoh. abang sudah jadi raksasa yang terlalu pintar!

    mohon maaf banyak2lah kerana saya tak layak untuk melayan abang lagi. saya perlu baiki kebodohan saya dulu. carilah rakan debat seperti abang juga: pintar, hebat dan tabah! babai!

    ReplyDelete
  25. Oh! patut pun ada persamaan pemikiran Dr Asri dengan saudara...Seorang yang merasa sudah hebat dengan hiraki akademiknya yang sebenarnya belum berjumpa buku dengan ruas. Kononnya tegas tetapi penuh agenda tersirat untuk meraih populariti...tapi saya masih belum dspati ciri-ciri ini pada diri saudara.Yang saya maksudkan persamaan adalah dari segi cara membuat kesimpulan khususnya dalam masaalah syiah ini.

    Oh dari Dr Musa Almusavi tu...Untuk pengetahuan saudara itulah satu-satunya orang yang mengaku syiah tetapi membawa pemikiran anti-syiah dan yang pelik mendapat dokongan golongan anti-syiah secara meluas tanpa menyaring (tentunya dengan daya yang kuat). Sdra, daya saring saudara kenapa tidak digunakan atas Dr Musa Musavi ini?

    "umum telah tahu cukup ramai Ayatollah lain telah dibunuh, dipenjara dan sebagainya hanya kerana berbeza pendapat dengan Khomeini."

    Saudara kita kena bezakan US sebagai entiti pemerintah dengan us sebagai negara yang punya rakyat. Kalau us sbg entiti pemerintah tidak perlulah saudara cuba-cuba mencari intan kerana semuanya kaca di situ. Sdra ingat! semaraknya orang akan mahukan Islam walau di US sekali pun bukan kerana kebobrokan pemerintah US, ia adalah kerana arus kebangkitan Islam secara global dan Iran tidak boleh dinafikan berperanan besar dalam hal ini. Cara saudara berhujjah seolah-olah kita kena terima kebobrokan pemerintah US kerana di sana Islamnya berkembang dan proses mendapatkan ilmu amat baik. Ini kekeliruan dalam berfikir.

    Jangan dek kerana seorang Iranian mengatakan perihal mut'ah dihadapan yang tidak sepatutnya didahulukan persoalan itu, saudara dengan mudah mengeksploitasi suasana kurang selesa itu dengan menyalahkan konsep mut'ah yang sememangnya ada perbahasannya dlm kitab-kitab sunni! Dah saya katakan kita tidak lebih dari tafsir dan ijtihad dan kita boleh dakwa kita 100% benar dan syiah 100% salah! Kalau hanya kerana mereka mengkritik perlakuan sahabat saudara gusar bagaimana pula ada sahabat yang sewenang-wenangnya melangggar suruhan Allah dan Rasul pada masa itu?

    Berkaitan dengan Ayatollah dibunuh ini,Demi kebenaran, tak usah ramai, saudara nyatakan 2 orang Ayatollah sahaja yang telah dibunuh kerana tidak bersependapat dengan Imam Khomeini ! Ayuh saya tunggu....

    ReplyDelete
  26. sdri/a marija..

    mungkin saya bukanlah orang yang boleh mensejahterakan pandangan sdri/a..

    saya mungkin perlukan rakan debat, tapi bukan untuk bergaduh atau menunjuk hebat. insyaAllah saya kenal kemampuan semasa saya.

    sdri/a boleh terus memikirkan kemungkinan itu..memikirkan kemungkinan2 itu tidaklah salah bagi saya tetapi untuk saya tidaklah itu menjadi keyakinan yang harus dipilih. jujurnya saya malu bila dari kenyataan sahabat iran saya tentang nikah mut'ah 40 orang tu disambut dgn lonjakan bernafsu sebilangan pelajar lelaki dan kami yang tidak bersetuju hanya sekadar membantah tanpa melanjutkan debat yang mungkin berlaku kerana tidak mahu mengheret perbincangan kelas ke arah yang lain.

    jujurnya saya tidak nampak di mana hujah itu dapat memelihara maqasid syariah tentang nasab keturunan malah agama islam itu sendiri dalam jangka masa panjang.

    saya juga tertanya apakah maksud khomeini dalam ucapan mengingati kelahiran Imam Mahdi 15 Sya'ban 1400 Hijrah : para Nabi diutus Allah untuk menanamkan prinsip keadilan di muka bumi tapi mereka tidak berhasil, bahkan Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam yang diutus untuk memperbaiki kemanusiaan dan menanamkan prinsip keadilan tidak berhasil..

    mahu juga saya tahu pandangan kalian. dan kalian masih tidak juga menjawab perkara2 yang saya bangkitkan dan hanya menuduh saya berhasad dan benci dengan syiah.
    dalam sekian banyak perkara ttg syiah, saya hanya bawa demikian kecil dari sebahagian rasa tidak setuju saya..tapi biasalah, kalau org lekas menghukum dan suka generalisasi, maka apa boleh saya kata?

    ReplyDelete
  27. saya kira dari sdr menyuruh saya membuktikan 2 nama Ayatollah itu, lebih baik sdr tunjukkan saya di mana kata-kata Saidina Ali k.w. yang mencela para sahabat r.a..cuba belek Nahjul Balaghah, silap2 sdra terjumpa pujian kepada Saidina Abu Bakar r.a., Saidina Umar r.a. dan Saidina Uthman r.a.! Bacalah nasihat Saidina Ali k.w. dengan lebih jelas sebelum pantas terjun ke pendapat Khomeini.

    Saya sebenarnya malas melayan pemalas. Saudara sendiri boleh dapatkan sumber sejarah yang kaya untuk melihat bagaimana ramai Ayatollah yang tidak bersetuju dengan Khomeini ditangkap, dibunuh dan dikenakan tekanan yang cukup hebat, meskipun sebahagian dari mereka menganut faham Syiah!

    Sdr. nak melabel saya apa pun saya tidak kisah. Dari seorang liberal, jatuh menjadi seorang salafi..saya harap lebih baik sdr tidak hidup dalam sangkaan kepada orang ramai, tetapi hiduplah atas keyakinan pada diri.

    Sebagaimana kehendak Marija dan saya pasti saya telah mengemukakan penjelasan yang wajar untuk apa yang saya tulis (tidak semesti dipersetujui dan diterima, malah saya mengalukan jawapan yang jelas terarah untuk membantu saya).

    Jagalah diri kita dan marilah kita ajak iri kita dan umat mengenal dan merasai Islam sebagaimana kehendak-Nya. Ya Allah, permudahkanlah kami untuk faham sebagaimana Engkau kehendaki. Sesungguhnya Kaulah yang Maha Mengetahui dan Maha Memberi.

    ReplyDelete
  28. Oh lupa pulak..tentang US. Jika itu kerangka yang mahu sdr tetapkan, sdr ikutlah, saya punya kerangka dan konteks sendiri dalam melihat dan mencari yang tersirat. Memang betul Islam berkembang sebahagiannya kerana kekuatan seruan Islam itu sendiri, tetapi kita patut belajar bagaimana dalam realiti serba mencabar di bumi yang sdr panggil Syaitan Akbar itu ia bisa berkembang, sebaliknya di bumi yang kita bangga kerana melahirkan keturunan Islam, seolah2 penuh dengan masalah tetapi kita diamkan kununnya tidak ada apa2 yang berlaku...

    ReplyDelete
  29. Lari lagi dari persoalan....Saya minta 2 aje nama Ayatollah bukan saudara buat generalisasi bahawa RAMAI Ayatollah ditangkap dan dibunuh...Ini sebenarnya sau contoh bagaimana US dan konco-konconya menjalankan propaganda anti-Islamnya.

    Saudara,dari US lah segala kerosakan moral berlaku dan kita juga terpalit kena sama di Malaysia ini. Dan yang paling teruk adalah moral kita dirosakkan bukan hanya dari segi ekonomi,sosial,politik malah minda kita juga dirosakkan moralnya hinggakan yg kita sangka punya daya saring ketat, tetapi tanpa disedari alat penyaring yang kita gunakan itu Made In USA.

    Carilah Islam ditempatnya bukan ditempat musuh-musuhnya...dan dari konsepnya bukan perlakuan umatnya. Kekaguman kamu kepada barat kian menebal...saya kesian...

    ReplyDelete
  30. purehadharist,
    ko pun tak jawab soalan en.pewaris reformasi tu juga. dan aku tak nampak penulisan tuan punya blog ini kagum melampau kepada barat.

    aku kira dia cuma menyatakan apa yang obvious, tidak semua yang daripada barat itu tidak betul, dan tidak semua daripada barat itu betul.

    ReplyDelete
  31. Jangan lupa anda tak pernah menjawab langsung sikap yang saya persoalkan. saya telah jelaskan beberapa cara saya melihat isu, bukan siapa pelakunya. dan saya telah membaca bingkai yang anda tawarkan.

    Hebat sungguh sdr claim dari US segala kerosakan moral berlaku, tahniah atas pengamatan sdr..seingat saya, dalam sirah panjang sejak nabi Adam a.s., nama US tak pula kedengaran melainkan jauh lewat dari itu dan kerosakan moral telah lama berlaku, dan tak memilih tempat. bermoral sungguh mereka yang hina sahabat r.a., bermoral sungguh mereka yang merendahkan kedudukan nabi-nabi, bermoral sungguh mereka yang boleh kahwin kontrak..

    Sdr boleh dapatkan sendiri nama2 ayatollah yang mati dibunuh, ayatollah yang dikenakan tekanan, ayatollah yang kembali menolak syiah khomeini..bukankah penulis muda selalu mengajak kita semua membuat rujuk silang? hebat betul rujuk silang sdr sampai tak ketemu dengan peristiwa2 ini!

    terima kasih kerana kasihankan saya, saya sangat menghargainya. saya ingatkan bahawa saya tidak mahu tersedut dengan sentimen politik sdr. sdr bebas mengemukakan framework yang sdr suka ambil sudut pandangnya, tetapi bukan memaksa saya mengambil bingkai yang sama. itulah uniknya kehidupan ini.

    terima kasih kerana GAGAL menunjukkan pada saya di mana penghinaan saidina ali k.w. kepada sahabat2 r.a., terima kasih kerana tidak mahu membela khomeini dari bingkai yang saya pilih, terima kasih kerana terus hadir ke blog ini. saya menghargai pengalaman bertukar fikiran ini, insyaAllah perbezaan secara aman tanpa ancaman fizikal adalah sihat..akhirnya terpulang kepada masing2 untuk membuat pendirian, dan Allah s.w.t. adalah Tuhan Maha Mengetahui dan Tidak Lalai.

    ReplyDelete
  32. Salam,

    Yang saya katakan adalah Us sebagai entiti pemerintah, apa pulak sampai balik kebelakang zaman Adam a.s.? Saudara harus baca siapa dibalik entiti US tu, siapa lobbyist, siapa CIA, takkan tak kenal kot?

    Telah saya katakan saya tidak gemar berpolemik tentang sunni/syiah ni yang telah banyak dibuat pendekatannya. Takkan lah Sheikh Mahmod Syaltut dan dua orang lagi reaktor Al-Azhar tidak tahu bahwa ada kritikan atas sahabat, mut'ah dan lain-lain tu bila mereka mengeluarkan fatwa Syiah min ahlil Islam? Atau memang propaganda atas isu-isu tersebut sengaja diperbesarkan musuh-musuh Islam agar perpaduan ummah tidak tercapai. Saya tidak gemar untuk menyentuh perkara-perkara partial. Marilah kita berdiskusi perkara-perkara pokok yang lebih signifikan untuk manfaat kita bersama.

    Last nak tanya ni, saya memang tak jumpa ada Ayatollah dibunuh kerana tidak mahu bersama Imam Khomeini, yang ada ayatollah dibunuh pada zaman Shah adalah...so please carikanlah sumber rujukan tu...kalau ada...

    untuk kamaruladli- US sebagai entiti pemerintah tau bukan semua barat.

    untuk gandum - janganlah hasut amin ni supaya tak layan saya, kurang-kurang dapat juga info dari perbincangan ini...faham tak apa tu hadhari...tamadun lah so jgn tolak hadhari...nanti jadi org utan sebab taknak bertamadhun...jgn marah..

    ReplyDelete
  33. Saya berlapang dada atas persetujuan dan perbezaan Sunni-Syiah. Namun saya kekal memilih untuk meragui sebahagian pandangan Syiah yang saya anggap
    melampau. Dah berapa kali saya tanya sdr tidak juga berjawab, kalau nak bersandar kepada Syeikh Syaltut sekalipun bawalah apa yang Syeikh Syaltut hujahkan. Dalam memetik sumber yang menentang pembunuhan Salman meskipun tidak ada statement redha dengan perbuatan Salman, saya membekalkan sdr dengan hujahnya, bukan main sedap petik. Baru argumentasi tu wujud untuk kita sama2 timbangkan. Tapi jika tgk respon sdr bukan main lancang lagi mahu mengkelompokkan orang dlm kelompok penghina Nabi s.a.w.!

    Di Malaysia, Syiah haram dari sudut ajaran beberapa bahagian kepercayaannya yang dijelaskan oleh fatwa yang dikeluarkan. Tetapi ada pihak menganggap hubungan luar kita dengan Iran adalah bukti tidak haram. Sejak bila perkara aqidah boleh diperincikan dengan hujah hubungan luar? Jangan terkejut jika ada yang nak pakai hadis umatku tidak berkumpul dalam kesesatan. Konteks penggunaan tak perlulah sampai mencari2 salah dan cepat sangat menghukum.

    Kan mudah jika sdr kata sdr tak ada sikap ttg penghinaan sebahagian Syiah dan direstui Khomeini terhadap para sahabat r.a.. Dan bila masuk bab ini penulis muda sendiri tidak mahu menyatakan sikap melainkan ajak mengkaji. Dia tak perlu berselindung, entri2 yang lepas dia telah "mencela" sahabat r.a..

    Sudah tentu leretan 'pergaduhan' yang tidak membina merugikan kita. Cuma saya harus ingatkan bahawa sumber2 Syiah juga tidak terlepas dari memisahkan kebenaran yang mereka percaya dari ASWJ (dalam erti kata lain, bahawa ASWJ terkeluar dari kebenaran).

    Pembunuhan Ayatollah memang berlaku juga di zaman Shah, tapi jangan lupa yang menentang Shah ini juga bukan hanya Syiah. Sebab itu saya pernah bawakan dalam entri2 lepas bahawa kerencaman dalam proses membina kerajaan bukan mudah. Pembunuhan, walaupun bukan terhadap Ayatollah adalah satu jenayah!

    ReplyDelete
  34. Pembunuhan juga ada dalam kerangka melaksanakan hukum Ilahi ! Akhirnya tidak dapat juga buktikan Ayatollah mana yang dihukum bunuh oleh Imam Khomeini so lari lagi dari persoalan dengan mengalihkan kenyataan " kalau bukan Ayatollah pun pembunuhan itu adalah jenayah !Memanglah itu semua orang tahu, membunuh itu jenayah...lain kali jangan keluar kenyataan tanpa bukti yang kukuh...

    1) Bila ditanya sumber Imam Khomeini berpendapat Jibrail salah turun wahyu, saudara pusing dengan mengatakan tindakan Imam Khomeinilah yang seolah-olah wahyu turun yang salah..sedangkan sdra guna perkataan berpendapat...

    2) Dakwaan saudara Imam Khomeini menghukum Ayatollah yang tidak menyetujuinya pun tak dapat dibuktikan, akhirnya bunuh bukan Ayatollah pun satu jenayah.

    Sdra memang kena memakai gelaran Pewaris reformasi sama seperti tokoh "reformasi" yang saudara agungkan...

    ReplyDelete
  35. terima kasih kerana menunjukkan sikap sebenar sdr..lain kali tak payah berselindung konon nak bertukar pendapat dan sbgnya..

    orang pemalas macam sdr mmg sentiasa mahu disuap dan kemudian mencari2 di mana point utk disandarkan kepada maksud asal..perangai berselindung ni mmg kita tau siapa yang ajar!

    Antara Ayatollah yang dizalaimi ialah Ayatollah Hasan Thabathabdi Al Qummi..

    Tentang Ayatollah Syariat Madari, saya telah menunjukkan sumber kepada sdr..

    Baca penentang Ayatollah Hossein Ali Montazeri.."penjara (cara Khomeini) lebih teruk dari SAVAK dan Shah!"

    Jika kita seorang yang beriman, tidaklah kita membezakan yang dibunuh dan ditindas itu siapa..melainkan kita berhati busuk memilih2 yang mana sesuai dengan nafsu kita semata.

    Katalah apa yang sdr mahu tentang saya, mmg itu hakikat yang mahu sdr lakukan sejak awal. Saya akan kekal mendoakan kebaikan yang banyak utk ummat ini dari kefahaman dan sikap yang tidak melampau.

    ReplyDelete
  36. Sebelum pergi lebih jauh, saya nasihatkan sdr pure hadharist balik ke tajuk asal..bicara soal idea, bukan obsesi politik adalah konteks saya..

    Jika sdr berhasrat memaksumkan 'naib imam' Khomeini, maka terserahlah..saya menolah idea dan tindakannya..tetapi sebagai manusia, saya berharap dan sentiasa berdoa untuk kebaikan semua, insyaAllah.

    ReplyDelete
  37. Bukan memaksumkan Imam Khomeini yang sedang saya lakukan sekarang. Cuma sebagaimana saudara mahu bersifat adil ke atas Salman Rushdie begitu juga saya terhadap Imam Khomeini.

    Saudara, saya mempertanyakan apakah ada Ayatollah yang dibunuh bukan penjara atau lainnya kerana saya tahu betul bahawa tiada hukum bunuh atas Ayatollah dalam konteks dijatuhkan hukuman bunuh oleh Imam Khomeini ini. Sebab itulah saya tidak lepas menanyakannya kepada saudara mana sumbernya. Jadi apa saudara? Ini membuktikan bahwa tidak semua dakwaan yang dilontarkan kepada syiah itu punya dalil yang kukuh. Samada tidak ada, mungkin telah disalah tafsir atau sengaja di rosakkan agar akar kebencian kita ahlus sunnah ke atas syiah kian mencengkam. sebagai contoh, kalaupun ada kritikan-krtikan terhadap para sahabat maka itu masih dalam kerangka kritikan dalam proses pencarian ilmu dan penentuan sikap untuk kita ambil atas kes-kes tertentu yang ada kaitannya dengan sekarang.Umat Islam diminta berfikir dan menilai setiap yang berlaku disekelilingnya tidak kira zamannya, zaman org tuanya ataupun zaman awal Islam.

    AsSheikh Mahmus Syaltut mengeluarkan fatwa bahwa syiah min ahlil Islam itu saya yakin telah mengambilkira soal-soal fiqih dan ijtihad syiah yang wajar berbeza dengan non-syiah. Kalau sama maka takdelah sunnah dan syiah.Saudara jangan buruk sangka bahawa setiap yang saya utarakan ini keluar begitu sahaja tanpa pembacaan yang sehingga mengatakan saya seorang pemalas ! Janganlah lontaran kata itu semata-mata hendak melepaskan marah dan geram terhadap saya yang hanya ingin persoalan dijawab.

    Kalau mahu bicara tentang idea, inilah prosesnya sehingga fakta yang mentah menjadi masak dan berproses terus menerus.

    Gandum- tolonglah..jangan campur kalau rasa kekok dengan perbahasan. Saya setuju dan inilah yang saya pegang bahwa Islam itu satu dan bertamadun sejak dulu lagi justeru itu Islam hadhari istilah yang jangan dipertikaikan atau phobia dengannya kerana istilah adalah istilah yang penting isinya.

    ReplyDelete
  38. "kalaupun ada kritikan-krtikan terhadap para sahabat maka itu masih dalam kerangka kritikan dalam proses pencarian ilmu dan penentuan sikap untuk kita ambil atas kes-kes tertentu yang ada kaitannya dengan sekarang".

    ayat di atas adalah dari sdr, dan saya kira itu adalah hasil dari tidak pemalasnya sdr..

    jika sdr mahu bicara soal idea, ia tidak menyangkut soal kuantiti utk saya, yang pasti sumber yang saya rujuk menunjukkan khomeini menghantar orang2nya untuk menjalankan urusan berkenaan. dan isu harus dijawab dengan isu, apa sikap sdr terhadap tekanan dan peristiwa yang saya bawa? jika seorang atau seratus orang apa bezanya? kalau seorang dibunuh lebih Islam dari 100 dibunuh? begitu?

    jika sdr celik, penulisnya ialah seorang syiah juga! tak timbul soal ASWJ yang menambahkan keburukan ini. dan jika ada, insyaAllah saya harap ia dpt ditunjukkan supaya umat tidak berlebihan.

    saya membela rushdie (?) dari sudut konteks..sebenarnya sdr gagal membaca di antara garisan. saya sebenarnya membela Islam dari sikap melampau umatnya! meskipun saya akui Islam ada hukum, tetapi bukan dgn cara angkuh sdr kononnya nak mencari Rushdie utk melaksanakan fatwa khomeini!

    saya tidak rasa ada masalah sunni-syiah dalam beberapa perkara seperti menerima Allah s.w.t. sebagai Tuhan yang disembah, Nabi Muhammad s.a.w. sebagai Rasulullah s.a.w...Tetapi jangan lupa sumber yang kuat disandarkan dalam Syiah masih kekal menunjukkan pertentangan yang kuat terhadap faham aqidah ASWJ.

    Saya rasa 'perbincangan' ini semakin meleret-leret. Saya pilih untuk 'layan' dengan baik sangka, tapi akhirnya saya sedar..sdr tidak lebih dari tujuan asal - menunjukkan apa2 juga yang terkait dengan DS Anwar sebagai 'rosak'.

    Saya tadahkan syukur kepada Allah s.w.t. atas doa yang dimakbulkan..Sesungguhnya Allah s.w.t.lah Tuhan Yang Maha Memberi.

    ReplyDelete
  39. Dan saya juga sedar akhirnya dari sudut psikologinya, minda bawah sedar saudara memang memikirkan bagaimana hendak membela anwar walaupun terpaksa sedikit cenderung dgn memuji salman si penghina nabi itu. Sebab itu setelah beberapa isu dibincang dr isu salman hingga imam khomeini, natijahnya saudara melihat saya sebagai semata mata mahu mengodam Anwar.

    Sdra, isunya hukum mati seorg Ayatollah yang saudara sebut bukan seorang awam! Dan sebenarnya tiada seorang pun Ayatollah dihukum mati dek kerana menentang Imam Khomeini.

    Sdra, isunya apakah hukuman mati ke atas Salman itu hukum Islam? Dan jawapannya Ya, dan tidak salah saya ghairah utk melaksanakan hukum Islam...Jgn terlalu sensitif dgn ini, sbb hukum Islam mesti didahulukan bukan karya sastera yg dinikmati apatah lagi cenderung kpd "profound writer" NI. Takut nanti di padang mahsyar kita dibangkitkan bersama salman dan saya lebih rela dibangkitkan bersama Imam Khomeini kerana sekurang-kurangnya dia ada bukti membela Rasulullah dan saya membelanya dalam isu ini.

    ReplyDelete
  40. Tak apalah sdr, rasanya saya telah banyak meluangkan masa untuk melayan racauan sdr..sdr boleh kata apa juga, hakikatnya isu Salman timbul kerana penulis muda mengungkit komentar Anwar bahawa Salman adalah "profound writer"..dan saya membacanya dalam konteks sastera. Bukan sedikit penulis dari pelbagai aliran pandangan dipuji Anwar dan beliau sentiasa menasihati kami utk kekalkan budaya membaca dan tidak perlu fanatik ideologi, dan saya membacanya sebagai gesaan meningkatkan daya saring.

    Bertitik tolak dari isu ini saya mengajak kalian tidak lekas berhukum. Ucapan Anwar bukan sekadar itu..tetapi banyak malah sebahagiannya menimbulkan polemik yang sihat utk saya.

    Saya telah jawab konteks yang saya pilih untuk 'membela Salman (?)', jika itu matematik mudah yang mahu sdr sebut. Jangan lupa rentetan dari fatwa Khomeini telah mengorbankan beberapa nyawa. Jangan lupa pembunuhan2 yang berlaku sesudah revolusi. Saya tidak pernah kata Khomeini arah, tetapi sebagai 'Naib Imam', jelas tidak ada sikap yang boleh saya sandarkan bahawa dia benar2 jujur membela Islam sebaliknya untuk saya, pembelaannya memilih2.

    Carilah maklumat dengan lebih penuh kesedaran. Baca berapa nyawa hilang di bawah fatwa dan "arahan sulit" zaman pemeritahan Khomeini. Sdr boleh bicara soal hukum, saya katakan bahawa tidaklah mudah untuk saya semudah itu lancang mencabut kepercayaan orang lain krn ia bukan milik saya.

    Saya tidak mahu bangun bersama Salman atau Khomeini, insyaAllah ada pilihan lain. Selamat meneruskan hidup yang mencabar ini.

    Terima kasih kerana membuatkan saya sedar bahawa pandangan Voltaire itu munasabah!

    ReplyDelete
  41. Saudara Ayatollah Shariat Madari dan Ayatollah Hassan Tabatabai Al Qummi kedua-duanya meninggal dunia sakit tua sementara Ayatollah Ali Montazeri masih hidup dan bebas mengajar di Qom, Saya tegaskan di sini sebarang berita bahawa ada Ayatollah di hukum mati adalah fitnah dari musuh-musuh Islam . gunakanlah penyaring berita yg baru jgn yg made in usa tu!

    Seperkara lagi, sentiasa ingat bahawa melaksanakan hukuman mati berdasarkan hukum Islam serta membunuh adalah 2 perkara yang berbeza.

    ReplyDelete
  42. Bila masa saya kata dua Ayatollah selain Ayatollah Syariat Madari mati dibunuh? Tapi mereka adalah Ayatollah yang menentang tindakan Khomeini..termasuk penulis yang memperihalkan pembunuhan Ayatollah Syariat Madari! Mereka lebih arif tentang apa yang mahu saya sebut sebagai kezaliman Khomeini atas nama Islam, atas nama Ahlul Bait!

    Saya telah menekankan isu zalim! Bukan isu kuantiti..idea perbahasan bukan obsesi politik sdr. Obsesi politik hadhari? Oh lupa, hadhari tu pada konsep saja kata sdr..tak perlu rujuk amalan..baru saya mengerti..

    ReplyDelete
  43. Hukum Islam ada kaedah2nya..bukan ambil tindakan dan keputusan sendiri lebih2 lagi melibatkan nyawa. Sebab itu hudud walaupun ditafsir kejam oleh sebahagian mereka yang tidak percaya padanya, prosesnya yang ketat adalah untuk memelihara nyawa manusia..bukan sesuka hati macam sdr nak pi cari Salman!

    Sdr gagal membaca idea pertikaian saya..dan terlalu sibuk nak buktikan teori konspirasi yang sdr percaya dan terlanjur lancang mewar-warkan wlpn sdr sendiri tidak ada kepastian yang nyata, hanya sekadar teori-teori yang ada.

    Saya hampir lupa, ini adalah kesan dari Khomeinisme..

    ReplyDelete
  44. Sdr yang mahu membela agama..di mana jawapan sdr dalam hal mencela sahabat r.a.? Di mana sikap sdr terhadap pembunuhan golongan sunni pasca Revolusi Iran?

    Oh lupa, dalam menyeru pendamaian, golongan sunni sebenarnya tidak diiktiraf dalam teks rujukan..hurm..

    ReplyDelete
  45. Saudara Pewaris Reformasi,

    Mut'ah semua mazhab bersetuju bahawa ia adalah merujuk kepada surah An-Nisa' ayat 24. Maka yang berselisih adalah hal pengharamannya. Oleh itu ia pernah diamalkan sehinggalah Saidina Omar mengharamkannya, bukan dari nas Al-Qur'an Dan Hadis. (rujuklah sikit kitab-kitab hadis ).

    Tentang sahabat ni, kita tidak boleh membuat satu generalisasi bahawa semua sahabat itu tidak melakukan kesalahan. Ada sebuah hadis yang mengatakan bahwa ketika para sahabat merapati telaga haudh, namun mereka tidak dapat merapatinya lalu Rasulullah berkata sahabatku-sahabatku, maka dijwab ketika itu, kau tidak tahu apa yang mereka lakukan selepas kau tiada ( pun ada dalam hadis ).

    Satu lagi, apakah hukum Islam memerangi khalifah zamannya dan bagaimana hukuman ke atas sahabat yang memerangi khulafa Arrashidin?

    Tentang "kezaliman" Khomeini ni, saya rasa sdra telah salah rujuk sumber berita, saudra tahutak kecintaan org Iran terhadap Khomeini ni sehinggakan pada hari beliau meninggal dunia telah hadir 10 juta org lebih. Kalau dia sezalim yang saudara anggap, maka saya rasa hingga sekarang rakyat telah lama memberontak dan menumbangkan kepimpinan yang sedia ada apatah lagi Presiden Mahmoud Ahmadinejad adalah anak murid Khomeini dan beliau ketika kempen pilihanraya presiden itu hari mengatakan akan meneruskan aspirasi perjuangan Khomeini dan beliau menang besar. Tidakkah itu suatu tamparan kepada propaganda anti-Iran yg sering menggambarkan Iran dikuasai oleh org-org zalim yg saudara sendiri saya lihat sudah termakan umpannya.

    Sdra suka tak suka, saudara kita syiah telah byk mengorbankan nyawa untuk mempertahankan Islam. Hizbullah di Lebanon, Iran sendiri amat digeruni oleh musuh-musuh Islam. Mereka beramal dengan Islam dan jihad dilapangan tetapi kita masih berteori lebih-lebih lagi saudara yang saya kira ada sesuatu yg perlu saudara muhasabah diri kerana tatkala saudara kita syiah berhadapan terus dengan zionisme, saudara dan org-org sewaktu dengan saudara khayal dengan istilah-istilah yg kononnya nampak ilmiah tetapi kosong dalam perjuangan dan lebih parah lagi cenderung dengan Salman Rushdie. Tak kiralah dalam segi sastera atau apa, saudara telah melukakakan hati Rasulullah dan Ahlul Baitnya dengan hanya minat dan menghargai karya Salama Rushdie.

    Ayatollah Shariat Madari memang tidak dibunuh dan meninggal sakit tua. Jangan terpengaruh dengan propaganda buruk oleh org-org yang tidak suka akan kemenangan Islam menghalau agen Yahudi iaitu Shah Iran.

    Oh ya, pergi lah ke blog http://jawapancinta.blogspot.com ada tulisan yg mengatakan sunni pun mencelah sahabat. so camne...

    ReplyDelete
  46. Jangan membodohkan diri saudara. Yang saya kata lihat konsepnya bukan pengamalannya itu bagi orang yang menyalahkan konsep Islam Hadhari dengan kayu ukur pengamalan Pak Lah semata-mata!
    Baca betul-betul baru buat kesimpulan. Konsep dilihat apakah selaras dengan Islam kemudian pengamalannya tetap pada posisinya iaitu untuk mendapat manfaatnya, maka diamalkanlah. Dalam konteks Islam Hadhari ini, jika diamalkan 10 prinsip tersebut dengan baik maka ia akan memberikan natijah yang baik. Faham tak?

    Kawan hang si Khalid Jaafar tu sampai nak jadi pencuri nakkan buku Salman Rushdie..he..he...kalau untuk provokasi takpelah tapi kalau betul-betul sampai nak curi buku Salman tu....tulah, mesti ada sedikit kecintaan kepada Penghina nabi tu sehinggakan sanggup berbuat dosa untuk mendapatkan karyanya.

    ReplyDelete
  47. Terima kasih atas semua komentar. Saya telah tunjukkan konteks saya dalam tulisan2 saya.

    Saya fikir dalam 50 komen yang luar biasa saya terima dalam entri saya cukup untuk menunjukkan obsesi politik kalian melebihi idea perbahasan.

    Kalian boleh terus menghina sahabat r.a. kerana itu pun sudah menjadi seakan sebahagian 'kepercayaan asas' kalian. Belum terjumpa saya akan nama2 sahabat r.a. dicela Rasulullah s.a.w. dan ahlul bait melainkan oleh puak2 Syiah yang mahu terang menunjukkan nama Saidina Abu Bakar r.a., Saidina Umar r.a., Saidina Uthman r.a..malah isteri Nabi s.a.w. juga turut dihina! Oh lupa, sdr mahu menuduh ini sumber US! Saudara mahu berselindung apa jika itu sebenarnya pendirian Syiah?

    Tentang perjuangan sebahagian Syiah terhadap kezaliman dan maruah umat tidaklah saya mencelanya. Bahkan saya suka mengingatkan bahawa hal menentang kezaliman dan sebagainya tidaklah menjadi agenda Syiah semata2. Sampai sekarang saya belum mendengar pembelaan Syiah terhadap tindakan sendiri yang diambil oleh sebilangan manusia untuk menjalankan hukum sendiri atas sandaran kepercayaan fatwa Khomeini tanpa melalui proses2 yang sepatutnya. Apa pula sikap kalian bila ulama' ASWJ dan pendokong2 perjuangan selain Syiah dibunuh?

    Berapa juta pun umat menghadiri pengebumian seseorang, sejak bila ia menjadi sandaran hujah ilmiah? Saya boleh kata penerokaan ilmu di dunia Barat adalah Islamik, ia dituntut oleh Islam. Bantuan2 yang sesuai dari negara Barat adalah Islamik.

    Saya telah tulis bahawa ada perkara positif kita boleh belajar dan perkara negatif kita patut ambil pengajaran. Saya tidaklah mahu berlebihan mencela mereka yang telah mati. Saya percaya kita berhak mendoakan yang baik dan Allah s.w.t. Maha Adil dalam membuat keputusan-Nya.

    Tak ada siapa bangkang perincian Islam Hadhari. Tetapi orang akan lihat ia adalah cerita politik bila ia tidak diamalkan. Itu saja. Saya tak fikir sdr nak mencadangkan Islam ni cukup agama bersifat ajaran sahaja..bila nak cakap jika itu siapa pun boleh..mcm kita ber'mungkin'..

    Sdr boleh terus menuduh saya melukakan hati Rasulullah s.a.w. dan ahlul bait, memang itu pun kecenderungan kelompok kalian terhadap selainnya.

    Saya kira dalam sekian banyak komen ini sikap saya cukup jelas.

    1) Saya percaya penghinaan kepada mana2 agama adalah ditolak.
    2) Proses menjatuhkan hukum ada proses2nya. Pegangan hukum secara individu tidak boleh menghalalkan individu mengambil tindakan sendiri ke atas orang lain terutama berkaitan ancaman nyawa.
    3) Pembunuhan atas perbezaan aqidah adalah tertolak selagi ia tidak mengancam keselamatan.
    4) Saya menolak sikap wewenang umat dalam menghakimi aqidah orang lain.
    5) Saya menganjurkan untuk diri saya dan semua dialog yang sihat dengan sumber2 yang boleh dirujuk.
    6) Saya mengajak diri saya dan kita semua untuk cuba mengamalkan ajaran Islam sebaiknya dalam kapasiti masing2, dan bukan sekadar berteori.
    7) Saya menolak generalisasi keterlaluan dan kerana itu hujah2 saya tidaklah bertujuan generalisasi melainkan contoh yang saya ambil dari sumber yang saya rujuk. Walaupun generalisasi ada tempatnya, bukanlah sikap saya untuk menjadikan generalisasi sebagai pegangan mutlak melainkan luwes berkadar dengan masa dan konteks.

    ReplyDelete